چاپ نخستین کتاب تصنیف حسابداری توسط انجمن حسابداری ایران

دانشجویان DBA

پیام خطا

Deprecated function: Array and string offset access syntax with curly braces is deprecated in include_once() (line 20 of /home/iranianaacom/public_html/includes/file.phar.inc).

چاپ نخستین کتاب تصنیف حسابداری توسط انجمن حسابداری ایران

پیشگفتار انجمن حسابداری ایران

    انجمن حسابداری ایران براساس مجوز شماره 10310 مورخ 1375/10/9 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شده است و از سال 1382 شروع به فعالیت کرد. انجمن حسابداری ایران با بیش از 8000 عضو، بزرگترین سازمان مردم نهاد علمی کشور می باشد که به‌عنوان انجمن علمی و تخصصی در حوزه حسابداری، اهداف متعددی از قبیل گسترش، پیشبرد، ارتقای علمی و توسعه کیفی متخصصین و همچنین بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی را با بهره‌گیری از توان استادان محترم، اندیشمندان، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری و مالی مدنظر قرارداده است.

    انجام تحقیقات علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی و همکاری با نهادهای اجرایی، علمی، پژوهشی و برگزاری همایش‌های علمی و تخصصی سالانه از جمله وظایف این انجمن است.

    از دغدغه‌های امروزه جامعه دانشگاهی و حرفه‌ای کشور در این حوزه تهیه و تدوین کتب تخصصی مفید است. لذا جهت کمک به توسعه دانش حسابداری و نیاز جامعه به بهره‌مندی از دانش، تجربه و تخصص محققین رشته در سطح کشور و با توجه به پیشرفت‌های اخیر در حوزه حسابداری و مالی در سطح بین‌المللی و نیاز به تعامل علمی و حرفه‌ای با جامعه بین‌المللی، ضرورت تهیه و تدوین کتب تخصصی بیش از پیش احساس می‌شود.

    در این راستا، انجمن حسابداری ایران برای اشاعه دانش حسابداری و حمایت از آثار علمی مورد نیاز، پس از ارزیابی، اجازه انتشار این کتاب را با آرم انجمن حسابداری ایران صادر کرد.

    کتاب حاضر مورد نیاز محققان و دانشجویان علاقمند به تحقیق و پژوهش در رشته حسابداری و مالی است که توسط سرکار خانم دکتر رویا دارابی از اعضای انجمن حسابداری ایران و با نمونه‌های کاربردی به تصنیف درآمده است. این کتاب می‌تواند زمینه لازم برای تفکر پژوهشی و نقادانه در دانشجویان حسابداری و مالی در انجام پژوهش‌های ارزشمند علمی این رشته را فراهم آورد.

    قطعاْ هر کتابی دارای نقایصی است که شما استادان بزرگوار و دانشجویان عزیز می‌توانید با اطلاع به نویسنده محترم در جهت هر چه بهتر کردن آن موثر باشید.

ناصر پرتوی

انجمن حسابداری ایران

www.iranianaa.com



 

پیشگفتار نویسنده

    بازار سرمایه زمانی می‌تواند نقش حیاتی خود را در مکانیزم رشد و توسعه اقتصادی ایفا نماید که فرآیند عرضه و تقاضای منابع مالی آن از تخصیص بهینه برخوردار باشد. تاثیر وجود بازارهای سرمایه بر رشد و توسعه اقتصادی رابطه مستقیم با کارایی به این بازارها دارد. استقبال درخور مردم از بازار اوراق بهادار در این دو سال اخیر، هجوم پرهيجان و گريز شتاب‌آلود سهام‌داران در سالهای گذشته، سوء‌استفاده از عدم‌آگاهي به‌ويژه در بازار اوليه و مواردي از اين دست، مؤيد دانش عمومي اندك از مفاهيم، كاركرد، قوانين، اركان و سطح نازل فرهنگ بازار سرمايه در كشورهاي در‌حال توسعه است. اين امر به‌عنوان يكي از دلايل انتخاب عنوان کتاب حاضر است که به بررسی مباحث مهم در بازار سرمایه پرداخته تا به دانشجویان رشته‌های حسابداری و مالی مطالبی توام با پژوهش‌های تجربی بیاموزد.

    در این کتاب پنج فصل ارائه شده که به نظر نویسنده این پنج واژه در بازار سرمایه از اهمیت بیشتری برخوردار است که شامل: آشنایی با بازار سرمایه ایران، پیش‌بینی سود، نقش کلیدی ریسک و بازده، ریسک سقوط قیمت سهام، پیش‌بینی قیمت سهام.

    در این اثر ابتدا مبانی‌نظری در مورد عنوان فصل بیان و سپس پژوهش‌های تجربی در دهه اخیر که توسط نویسنده در یکی از فصلنامه‌های معتبر داخلی به چاپ رسیده، ارائه شده است. در این کتاب نحوه محاسبه و اندازه‌گیری کلید واژه‌های بکار رفته در هر فصل توضیح داده می‌شود که باعث مزیت و وجه تمایز این اثر است.

    هدف این کتاب آشنایی دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشته حسابداری و مالی با عناوین مهم در بازار سرمایه، کمک به آنها در درک مطالب مهم و تاثیرگذار در بازار سرمایه و توجه به پژوهش‌های انجام شده است.

    در آخر از خوانندگان محترم انتظار دارم که ضمن طرح نظرات سازنده از بذل هر گونه راهنمایی و انتقاد سازنده دریغ نفرمایند، بی‌شک بررسی نقادانه مطالب توسط صاحب‌نظران می‌تواند به بهبود کیفیت این اثر کمک کند و از پیشنهاد‌های استادان و کارشناسان در این زمینه استقبال می‌شود. همین‌طور از همه عزیزانی که مرا در انتشار و ویرایش کتاب حاضر یاری نموده‌اند، کمال سپاس و تشکر را دارم. در آخر خداوند متعال را ستایش می‌کنم که توفیق چاپ این کتاب را به بنده عنایت کرد.

رؤیا دارابی

royadarabi110@yahoo.com